Hey net surfer, thanks for being here!
#peinterneti mai exist și pe Instagram & Threads. Dar și pe LinkedIn sau TikTok. Follow me for… whatever reasons you find intriguing.
Românii își fac intrarea pe Substack
Am ajuns în 2025 și cred că putem să marcăm, oficial, intrarea României și-n acest spațiu de socializare. Dacă vorbim de internet culture, putem să spunem că-i un cornerstone, care oricum durează 5 minute în memoria noastră, deci să marcăm acest moment.
Am întrebat la începutul lunii februarie, câți oameni de pe platformă sunt din România. Am primit 138 de reacții, 25 de comentarii. O să ajung și la comentarii pentru că pe acolo am găsit și motive pentru care lumea s-a refugiat aici.
Primul newsletter românesc de care am auzit, găzduit de Substack, a fost cel al lui Victor Kapra. Astăzi are peste 17k de abonați, un newsletter foarte bun, săptămânal, cu multe informații despre civilizația noastră de azi și încotro ne îndreptăm, cu doza frumoasă e găselnițelor din www.
În 2023 m-am alăturat și eu platformei și am deschis #peinterneti, dar desigur rămâne un proiect mic, de suflet, incomparabil cu investițiile marilor newslettere de aici, unde găsim în mare parte specialiști și jurnaliști.
Iar aici vine prima remarcă: Substack a devenit locul în care specialiștii cu un cuvânt de spus s-au refugiat ca să-și continue activitatea. Au luat ce comunități aveau cu ei pe Facebook sau LinkedIn și i-au adus aici, unde și-au deschis un canal de dialog via newsletterele lor. Blogurile au fost și ele un give up, aș zice, pentru cei care nu au reușit în zona aia.
Am întrebat Substack, la sfârșitul lunii ianuarie, într-un e-mail scris către biroul lor de presă, ce statistici oficiale au pentru România, intuind creșterea exponențială a utilizatorilor români pe platformă. Din păcate, nu mi-a răspuns nimeni până la ora la care scriu bucata asta de text.
Substack oferă, totuși, un top 10 best publications din România, dar criteriul pe care se bazează nu-l înțeleg, pentru că nu le emite în ordinea numărului de abonați, fapt ce mă face să mă gândesc c-o fi la nivel de trafic. Lucru ce mi-a dat o idee: ia să verific eu ce trafic are Substack din România ca să-mi dau seama câți oameni circulă pe aici lunar.
Conform Semrush, în luna ianuarie s-au înregistrat 910k vizite pe Substack din România, cu 231k vizitatori unici. Numerele nu sunt gigantice, adică nu concurează în acest moment nici cu cea mai citită publicație din țară, dar cifrele sunt în creștere.
53% creștere la vizitatori unici, respectiv 15,64% creștere în vizite. Până și durata medie de vizitare e crescută, semn că oamenii intră și citesc. Bounce rate-ul însă e destul de ridicat, la peste 50%.
Substack începe să prindă teren. Curios este și faptul că dacă ne uităm la sursele de trafic, Doctor Mihail și Strict Secret sunt printre sursele principale care trimit către platformă din România, un pic în spatele Google. Weird, but ok.
Ce este de remarcat e faptul că Substack este o platformă puternic condusă de mobile accessibility, față de orice alt device. Numărul de oameni care intră pe platformă de pe desktop e foarte mic în comparație cu cei care o fac prin mobile.
Dar trendul este categoric în creștere în perioada ce urmează, iar în februarie (nu avem date momentan pentru luna ce tocmai s-a încheiat) e estimat că va depăși milionul de vizite.
Evident, cine accesează Substack folosește în primul rând YouTube, unde consumă long format (aici intră analize, podcasts, discuții) și Facebook, prima platformă de social care a rupt la noi și tot prima de care Gen Zetterii și, mai nou, milleniallii vor să fugă din pricina zgomotului. Dar să nu ne ascundem după deget, Facebook rămâne piața centrală a internetului nostru. Locul de dezbatere și viralizare.
Și aici ajungem la a doua concluzia: majoritatea utilizatorilor români sosiți recent pe Substack, dintre cei care mi-au comentat la postarea din începutul ediției, sunt oameni veniți aici să se izoleze de zgomotul și polarizarea din mediile de social de azi. Intuim astfel fuga de algoritm și ceea ce sesizăm și din Data Reportal 2025, faptul că există un procent în creștere pentru comunități și spații mai rafinate de discuție și subiecte.
Au venit să consume analize politice și sociale, să primească structurat o serie de informații timely și să fie toate filtrate de un specialist. Fapt dovedit și de statisticile bazate pe trafic:
Majoritatea sunt interesați de mass media, dar mai vedem acolo și publishing și newspapers. Prin urmare, oamenii ăștia văd Substack ca pe o zonă de unde își pot lua niște noutăți filtrate, de calitate despre lumea înconjurătoare. Next news engine? Might be.
În România, cel mai mare target de pe Substack e format din oameni din categoria 25-34, urmați, un pic mirat, de 18-24 și mai apoi de 35-44. Inclusiv cei de 65+ sunt aici într-un procent considerabil. De menționat că sunt mai multe femei decât bărbați aici.
Întrebarea este: e Substack refugiul libertății presei & informației? Poate Substack să țină steagul sus și de aici înainte?
Pentru că șanse să devină un noise factor are, mai ales cu cât crește în dimensiune și cum folosește lumea feed-ul de Notes, care nu-i altceva decât un feed a la Facebook, unde poți posta orice: de la fotografii la clipuri video.
Rămâne de văzut, dar anul 2025 se anunță tare interesant pentru această platformă la noi în țară. Pot brandurile să intre aici? Sigur, doar că momentan nu le văd utilitatea prin formatul cerut de platformă. Ar putea activa exclusiv prin Notes, dar ar fi inutil fiindcă numerele nu sunt așa mari, iar branduri pe aici cred că-i ultimul lucru pe care îl vor utilizatorii. În schimb, consider că ar fi foarte util upper managementului care vrea să fie activ pe profiling. Un CEO, un managing director pot avea un Substack în calitate de specialiști.
Tu cum vezi Substack? Și ce rol are pentru tine?
Vrei să susții #peinterneti?
Mno uite aici afacere: pentru doar 5$ / lună sau 50$ / an obții acces total la #peinterneti: asta înseamnă arhiva tuturor edițiilor, dar și edițiile periodice de luni care conțin informații updated despre internetul românesc și nu numai.
Of course you can also choose the free version, no worries. Thank you very much!
Cineva a întrebat AI-ul cum funcționează algoritimul TikTok
Și a devenit viral. A fost preluat pe toată platforma, s-a dus fulger în toate colțurile de internet și oamenii au încercat să aplice rețeta numai ca să descopere că nu așa stau lucrurile.
C’mon people, nu putem să credem că ceea ce a făcut din TikTok o platformă atât de addictive poate fi scoasă la iveală cu un simplu AI, deși mai știi? Informațiile se scurg ușor.
Un podcast filozofico-politic foarte bun
Musai de văzut discuția asta dintre Mihnea Măruță și Cătălin Ștriblea despre ce se află în spatele instabilității geopolitice de azi și de ce America și-o joacă atât de prost.
Ce s-a discutat #peinterneti săptămâna asta
Ce avem pe tavă săptămâna asta / trecută #peinterneți, dragi cititori? Să nu ne alarmăm, că nu-s cine știe ce tendințe mari. Dar s-o luam cu Google Trends, care e atât de inutil încât devine o sursă de amuzament pentru mine, pentru că e o bulă de români acolo, sigur peste 35, care folosesc Google să afle chestiuni.
Desigur, moartea lui Gene Hackman și a soției sale a stârnit vâlvă pe Google, susținut puternic ca subiect de mainstream media. Derby-ul fcsb rapid la loc de cinste, iar un alt deces surprinzător al actriței Michelle Trachtenberg a fost în atenția alor noștri. Mărțișorul, Anora (winner best picture Oscar) și Oscarurile în sine au ținut steagul sus pe acolo.
Toate tendințele după volum, vedeți bine, au expriat. Dar au fost de durată.
Pe TikTok, în mod evident, treaba stă complet altfel. Evident.
Avem Oscarurile pe primul loc, de altfel TikTok a și alocat un spațiu dedicat evenimentului pe platforma lor, cu creatori trimiși acolo din partea platformei. Erica Isak e pe locul 2, a fake-uit faptul că e însărcinată ca să anunțe noul ei album care este despre.. cancel culture. Whatever. Poate discutăm despre asta cu o altă ocazie.
Cam asta ne ocupă feed-urile. Mă rog, din avion, vă dați seama.
Cum funcționează algoritmul YouTube?
Nu cred că am văzut YouTube vorbind vreodată deschis despre algoritmul lor. Ei bine, uite aici.
All in pe Nicușor Dan
Se pare că se pariază grav pe o victorie a lui Nicușor Dan la alegerile prezidențiale, but pls keep in mind că asta nu-i un sondaj. Ci doar oamenii care au început să fie mai încrezători în șansele primarului capitalei după ultimele situații cu Georgescu.
O postare foarte bună
Shameless self promo
Din martie fac parte din echipa Nomazi Advertising. O agenție de social media full service (adică și producție content și toate cele). E frumos. Dar aș vrea să te convingi și tu dacă ai un business care are nevoie de promo.
Suntem oameni cu experiență în spate, awarded național și internațional. Și ce vezi scris aici e doar partea mea din ce primești la pachet.
Either way, dacă ce citești aici ți se pare bun de stat la o discuție branded, pe nevoile clienților tăi sau tu ești client, atunci hit me up: adrian.anghel@nomaziadvertising.com
Cerem și oferim seriozitate =)
⚙️ UTILE & RECENTE
👉 FACEBOOK, INSTAGRAM & THREADS:
Când credeam că Instagram e pe un drum mai bun, măcar la nivel de stabilitate, vine bomba asta pe surse că cică se pregătesc să scoată un stand alone app pentru Reels ca să concureze mai precis cu TikTok. Now, asta nu ar fi de neimaginat, având în vedere că scot Edits, aplicația dedicată editării de clipuri făcută special pentru Reels, so yeah.. vedem;
Creatorii mai mici de pe Instagram au acum posibilitatea să fie descoperiți mai ușor cu modificări asupra recomandărilor;
Cică Instagram vrea să se lupte cu piața neagră unde se vând conturi de Instagram ca-n codru, dar oare pe Facebook nu s-ar putea face ceva?;
Viitorul? Grupuri și grupulețe, de asta Instagram testează posibilitatea de a face Group Chats, deși honestly, don’t we have WhatsApp for that?;
Fizică cuantică: Mosseri a ieșit în față să ne zică că algoritmul Instagram nu ia în considerare la avg watch time doar % din video urmărit, ci și secundele (ca durată), wow;
👉 YOUTUBE
YouTube a devenit platforma oficială a podcasturilor în US;
Se vor implementa mid-roll ads în clipuri pe o logică mai curând acceptabilă decât ce făceau până acum, adică o să intre ad-ul când va descoperi o pauză în clip, dar să vedem cum o descoperă;
S-a făcut acest B2B marketing book dinspre LinkedIN cu informații interesante și tips & tricks de ținut cont;
Poți să vezi câte impresii a generat comentariul tău la o postare pe LinkedIn, mă rog, momentan doar câțiva pot, dar se testează;
Se testează un feed de tip Facebook, prin care poți sorta de la cine vrei să vezi postări și mi se pare că e de bun augur;
👉 TIKTOK
Avem o interfață nouă pentru desktop pe TikTok + posibilitatea streamerilor să facă live direct de pe desktop cu tools necesare;
Stai la coadă: TikTok testează un feature care va permite abonaților unui creator de conținut să stea la coadă pentru o interacțiune exclusivă cu el în timpul unui live…;
👉 ALTELE
O anchetă excelentă care demonstrează felul în care Călin Georgescu și-a construit campania de prezidențiale cu buget 0;
O altă anchetă superbă Snoop tot despre cele de mai sus;
Stream Elements și Twitch fac parteneriat printr-un Creator Profile care să aducă mai mulți bănuți în buzunarele streamerilor, zic ei;
Un how to de la John Oliver despre cum poți să nu-ți mai dai datele celor de la Meta ca să le reduci business-ul;
Aplicație nouă pe stilul Instagram, dar dedicată grupurilor, se numește Yope și cică are likeability printre Gen Z;
Cei de la OpenAi își caută Social Media Manager și oferă 240k$ pe an;
Thanks a lot for reading și te aștept next week la palavre.
Ți s-a părut util? Bagă un share:
Publicația Articole Body Engineering cred ca este pe primul loc pentru ca are in medie 150.000 de afișări pe lună deci cam 15% din trafic conform datelor prezentate de tine.
Pot sa iti spun ce mi-au raspuns cei de la suport de la Substack legat de algoritm.
Frecventa de publicare si numarul de afișări au ponderea cea mai mare.
Eu in 582 de zile am publicat 550 de articole care au fost afisate de peste 2.5M de ori.
Publicatia principala este aici: https://bodyengineering.substack.com/