Hey net surfer, thanks for being here!
#peinterneti mai exist și pe Instagram & Threads. Dar și pe LinkedIn sau TikTok. Follow me for… whatever reasons you find intriguing.
Mai puteți #peinterneti? Parcă zilele astea e din ce în ce mai greu să consumi social media. Cantitatea informațională e o problemă în sine, dar parcă și mai mare e informația pe care o conține cantitatea aia.
Parcă e greu să ne găsim optimismul, dar here’s for better days to come. Recomand, cu căldură, nu să vă deconectați total, ci să vă găsiți timp pentru voi. Avem nevoie cu toții de respiro.
Așa că, ediția asta drăguță de joi, compactă as always, e despre niște chestiuni, mai ales din marcomm, care ne-ar putea privi. Desigur, sunt multe, dar ne uităm și noi la ce se vorbește în târg.
Și începem cu Alex Negrea, care, dacă nu mă înșeală memoria, a fost primul social media din România, ca post în nomenclatură, ca să-i zic așa. Nu există nici azi în nomenclatură, dar el a fost primul care s-a angajat pe o astfel de poziție în țară. Era pentru o bancă, BCR, că nu ne ascundem de branduri pe aici.
Meanwhile, lucrurile s-au schimbat radical în social. Dar Alex a rămas un punct de referință. Așa că-l iau la întrebări să vedem ce mai face el pe internet zilele astea. Îl găsiți la Social Smarts, unde oferă consultanță brandurilor & educație în sfera de social, dar și la Saga Space, iar detalii despre ce fac respectivele găsiți pe site-urile lor.
Alex vine cu o perspectivă foarte pragmatică, aș fi spus reținută, dar îl înțeleg perfect. Din discuția cu el am înțeles că a devenit foarte selectiv cu felul în care consumă internet și unde își alocă mai multă energie. Dar vă las pe voi să descoperiți mai departe.
Adi Anghel: Hei, Alex! Mersi frumos că ai acceptat să bagi câteva răspunsuri pentru #peinterneti. U ready? Ți-ai setat Chat GPT-ul? Lessgo. Care-i trendul care-ți invadează feedurile la ora asta?
Alex Negrea: Nu mai e niciun trend azi, tot ce văd este legat de Piedone, care închide restaurante pe bandă rulantă, pentru că nu și-au schimbat uleiul pentru prăjit la timp. Și pe bună dreptate.

Enable 3rd party cookies or use another browser
Spune-mi cum arată For You page-ul de la TikTok? Care-i tipologia de clipuri care intră des?
Oameni care încearcă să topească zăpada cu bricheta, imagini de pe Arena Națională, unde oamenii deszăpezesc pentru meciul dintre FCSB și PAOK* și Piedone în timpul controalelor la restaurantele și supermarketurile din București.
Enable 3rd party cookies or use another browser
*Interviul a avut loc pe 18 februarie.
Măcar s-au calificat, deci n-a fost muncă în zadar. În schimb, pentru ce mai folosești Facebook astăzi?
Folosesc Facebook pentru a-mi exprima opiniile și pentru promovarea serviciilor de cursuri și consultanță. Asta fac de aproape 15 ani deja, nu s-a schimbat mare lucru. E bine de spus că, în multe cazuri, platforma asta ține loc de carte de vizită, portofoliu, site, blog și magazin online pentru ce vând eu, iar asta e o performanță greu de egalat pentru o platformă de socializare.
Instagram pentru tine e platforma pentru… ?
Pentru nimic cu sens. Pierd vremea pe instagram de multe ori, mă uit la reels, stories, dar nu-mi modifică deciziile în niciun fel. Mai pun conținut acolo, dar foarte rar. Și nu mă aștept să vând ceva pe instagram.
Ce tipologie de clipuri vezi pe des pe YouTube?
Clipuri cu oameni care merg pe munți în orice formă, de la hiking, la overlanding și camping, un pic de offroad - că asta mă pasionează și asta încerc să fac și eu cât de des pot.
Și ai un canal de YouTube favorit?
Nu am așa ceva, nu mă atașez de nimic pe internet.
Ești Nostradamus #peinterneti, care e marea ta predicție pentru internet?
O să fie tot mai rău cu știrile false și implicit cu manipularea subliminală, nu neapărat în scop electoral, iar platformele de socializare vor deveni greu de digerat, dar nu o să părăsească (aproape) nimeni incinta, pentru că suntem dependenți. Are și va avea mereu și părți bune, cum ar fi conținutul educațional/informațional real, mai ales de când avem și AI conversațional. Internetul este și va fi ca o super-putere pentru cine are stomac și creier să-i facă față. Pentru ceilalți va fi o sursă de afecțiuni psihice dintre cele mai diverse, mai toate plecând de la nevoia de atenție.
De unde îți mai iei știrile zilele astea?
De oriunde - am experiența necesară să filtrez informația și pot înțelege un subiect și dintr-un tweet, dar și dintr-o anchetă jurnalistică amplă. Timp să am, iar aici stau destul de prost. Nu pentru că aș fi foarte ocupat, ci pentru că nu vreau să fiu foarte ocupat.
Presa. Crezi că își joacă bine rolul în social media, azi?
Există actori din presă care își joacă bine rolul în social media. Puțini, dar există. Jurnaliștii de rit nou, gen Recorder, se descurcă mai bine pe social media, îi înțeleg dinamica, înțeleg nevoia actuală de personaje de presă, cu chip și gesturi. Jurnaliștii cu podcast au și ei ceva în plus, o viziune în comunicare. Majoritatea nu se descurcă.
Mulți spun că presa generalistă a murit și a fost înlocuită de influencers și key opinion leaders. Tu ce zici?
Pentru generația nouă, adevărul e pe TikTok, la influencerii de pe TikTok, iar ăsta e un fapt, nu are niciun sens să te opui acestui fenomen. Ca jurnalist care își asumă meseria asta cred că trebuie să te duci pe TikTok și să-l înveți, să-l folosești și să-ți asiguri continuitate în misiunea ta de a informa oamenii. Nu a murit nimeni, totul se transformă.
Cum îți alegi sursele de informație și te asiguri că nu pici în vreo capcană de fake news?
Nu mi le aleg, citesc orice, iar știrile se verifică din mai multe surse, e destul de simplu - când citesc un subiect nou, îl caut pe google, văd cine a mai scris despre el, dacă există surse de încredere (gen presă sau jurnaliști din liga mare), care a/au scris despre el.
Care-i brandul care ți se pare că comunică bomb pe social media în #RO?
Spune-mi un brand căruia i-ai dat unfollow recently și de ce
Nu am.
Care-i mema care te-a cucerit lately?
Închideți tot, sancțiuni maxime.
De unde sau de la cine îți iei recomandări de cărți, filme, seriale etc?
De la nimeni, explorez.
O carte sau un film bun recent consumate?
Hiking with Nietzsche, de John Kaag
Care-i your hot opinion pe care ai avut-o recent despre un subiect public și care-i acela?
N-am.
Ce ți se pare complet diferit but funny între Gen Z, Millennials & Boomers?
Nu știu dacă e funny, dar felul în care se raportează la locul de muncă e diferit:
Boomers: Trebuie să fii loial companiei, să muncești din greu și vei fi răsplătit.
Millennials: Trebuie să iubești ceea ce faci. Să-ți găsești passion job.
Gen Z: Dacă nu mă plătiți bine și nu mă respectați, plec. N-am timp de capitalism toxic.
Let’s taco-about AI: te sperie? te încântă? what’s your take?
Mă sperie și mă încântă același aspect, e un paradox - poate fi folosit de oricine, oricum, oricând. E un instrument de învățare incredibil și cel mai important salt al tehnologiei din ultimii 25 de ani. Dacă aș fi student acum, în (aproape) orice domeniu, mi-aș propune să învăț să folosesc AI cu orice preț.
Care-i diferența între Chat GPT și DeepSeek?
Nu știu detalii tehnice avansate, dar cred că e vorba de nivelul de reasoning și de capacitatea de a memora istoricul de conversație. Și chatgpt și deepseek stau foarte bine la ambele capitole, dar deepseek e complet gratuit.
Câtă încredere ar trebui să avem în AI? Crezi c-o să ne sfârșească?
Încredere e un cuvânt mare. Orice bucată de conținut de pe internet, generată de un om sau de o mașină, se trece prin filtre și verificări. Plecăm de la premiza că e o minciună până se dovedește a fi reală. Nu există adevăr incontestabil pe internet, asta e regula.
Crezi că AI-ul o să termina joburile publicitarilor? :))
Nu, o să le restructureze pe unele dintre ele, dar echipa ideală în acest moment, ca eficiență și creativitate, este formată dintr-un om și un AI.
Ai reușit să dezvolți, la Social Smarts, brief-uri bazate pe AI pentru social media, chiar și strategie. Până unde poate duce generative AI în munca noastră de publicitari? Care-i sunt limitările și ce ar trebui să știm noi ca să ne ajutăm de el mai bine?
Da, am făcut brief-uri, strategii, procese, cam de toate. Dar conversațiile cu AI-ul, pe care le are în spate o strategie din asta, presupun multă muncă și experiență. Nu poți obține rezultate real eficiente fără să știi tu că ce zice AI-ul e real și/sau aplicabil. Poate să sune bine, dar să fie un flop.
Care ar fi, argumentat, cea mai mare schimbare pe care ai trăit-o de când te-ai angajat prima dată ca social și socialul de azi?
Companiile (unele dintre ele) își permit să comunice uman, în adevăratul sens al cuvântului, pe social media. În 2012 nu-și permiteau, aveau doar planurile. Chiar și instituțiile publice comunică uman în 2025, iar astea nu aveau nici măcar planurile în 2012.
Recomandă-ne un produs mega util care ne va face viața mai bună
O bicicletă.
Spune-ne de o campanie de advertising super mișto, care a rămas cu tine.
N-am.
Spune-ne de niște influenceri pe val acum pe care ar trebui neapărat să-i urmărim.
N-am.
Dacă ai putea reconfigura internetul, ce ai schimba?
Aș introduce un sistem clar de proprietate asupra datelor personale. Fiecare utilizator ar avea control deplin asupra informațiilor sale și ar putea decide exact cine și cum le folosește. În locul variantei în care platformele monetizează datele fără consimțământ real, utilizatorii ar putea primi compensații pentru datele pe care aleg să le partajeze. În prezent internetul funcționează exact invers și e greșit.
Care-i ultima chestiune de pe interneți care ți-a adus fericire?
Sunt prea pragmatic și rațional pentru întrebarea asta, scuze.
***
Pe Alex îl puteți găsi pe Instagram.
Vrei să susții #peinterneti?
Mno uite aici afacere: pentru doar 5$ / lună sau 50$ / an obții acces total la #peinterneti: asta înseamnă arhiva tuturor edițiilor, dar și edițiile de luni care conțin analize, research pe data points cu audiențe, ultimele tendințe & other premium stuff.
Of course you can also choose the free version, no worries. Thank you very much!
Niște cifre pe care YouTube ar prefera să nu le știi
Printre cele mai interesante articole de #peinterneti de săptămâna trecută, a fost și frumusețea asta de la BBC, care a prezentat un studiu făcut de oamenii de la University of Massachusetts Amherst, care se numește Dialing for Videos: A random sample of YouTube.
Ce face respectivul studiu? Prezintă ceea ce YouTube a refuzat să vorbească vreodată: statisticile reale ale platformei. Like, care e media? Da, știm câte clipuri se urcă pe YouTube pe minut, dar nu știm exact și câte views fac respectivele clipuri.
Ei bine, Ethan Zuckerman, directorul Initiative for Digital Public Infrastructure de la University of Massachusetts Amherst au reușit să găsească o metodă ingenioasă prin care să descopere, în mare, niște rezultate. Basically, ce-au făcut a fost să construiască un program care să facă scraping de informații (care-s publice) încercând miliarde de URL-uri de YouTube at a time.
Practic, mergea din clip în clip pe YouTube și aduna date despre numărul de views ale respectivelor clipuri.
Așa am ajuns să aflăm niște chestii mișto pe care YouTube nu cred că-și dorea, precum:
media unui clip de YouTube este de doar 64 de secunde;
cam 89% din totalul de clipuri de pe platformă au 0 likes;
74% dintre ele au 0 comments;
4% din totalul clipurilor urcate pe platformă nu au fost urmărite NICI MĂCAR O DATĂ;
doar 38% dintre ele au fost editate înainte să fie urcate pe platformă;
mai mult de o treime dintre clipuri au mai puțin de 33 de secunde;
media de views pentru un clip pe YouTube e de doar 41;
Astea sunt așa, dintre statisticile mai interesante ce au putut fi extrase din platformă, dar concluzia e ceea ce m-a spart, pentru că it makes sense: YouTube e mai mult un spațiu gigantic de stocare de clipuri, față de ceea ce credem noi majoritatea prin felul în care îl consumăm.
Ryan McGrady, senior researcher al acestui proiect a spus cam așa: “Most of us imagine YouTube as this place where millionaires give away prizes in a Squid-Game-style contest. But when you want to have a conversation about YouTube and its place in our society, we need to look at the ways it's used, not just the ways it's consumed."
Și-mi amintesc că de multe ori când am avut un proiect video, l-am urcat lejer pe YouTube și acolo l-am lăsat, pentru o simplă prezentare. Fără ca el să aibă vreun scop sau o utilitate publică dincolo de acel moment.
Iar asta face cam tot mapamondul.
Ce s-a discutat #peinterneti săptămâna asta
Săptămâna asta, TikTok-ul a fost puternic pe execuția financiară, unde o explozie de clipuri despre cum poți lucra de acasă, cum poți face bani ușor, mame în afaceri și altele de genul au bubuit cu mii de views.
Desigur, banul nu bate Dragobetele, sărbătoarea care astăzi e puternic suveranistă, dat fiind că “n-a venit Sf. Valentin să facă ce vrea el la noi în țară”. Either way, banii și dragostea.
Pe de altă parte, Google Trends e cuminte as usual și ne invită să mai vedem cine și ce fel de bilete a băgat la pariuri, după meciurile de interes.
Desigur, thrillerul dintre Barcelona și echipa lui Simeone (4-4) a cuprins fantezia microbiștilor de pe Google, în timp ce bilete la meciul fcsb-ului cu Lyon rămân la mare căutare.
Un loc 3 grandios se alocă sirenelor de protecție civilă care au făcut un mega entry miercuri dimineața, pe nepusă masă, după ce autoritățile au trimis un comunicat către presă cu fix 1h înainte să le dea drumul. Așa că miercuri, pe la 9 dimineața, vedeai oameni cu palma pâlnie privind cerul, fără să înțeleagă ce se întâmplă.
Mai vedem și săptămâna viitoare.
Măcar cu atât să ne alegem din Community Notes
Lumea pariază grav pe … moartea Papei
Printre alte lucruri mizere din lume, avem și site-ul ăsta unde se pariază grav pe faptul că Papa Francisc nu va mai fi Papă până la final de 2025. Ce-i drept, starea sa de sănătate n-a fost grozavă lately, dar hei, trebuie să facem entertainment din orice, dragă internet. Nu-i așa? …
Un odorizant de cameră nuclear
E real. E un ad. Livrat de algoritmul Facebook. Și chiar NU ȘTIU ce să spun sau ce să simt în legătură cu asta…
Volksgenosse Elon
Musk a devenit cel mai hulit sau printre cei mai huliți oameni de pe planetă. Io v-am povestit de dânsul încă de când a preluat Twitter ca fiind un idiot suprem, dar acum lucrurile au degenerat și n-are sens să povestim aici de ce. Aveți presa pentru asta.
În schimb, niște oameni isteți au început să amplaseze, prin Germania, dar și prin UK niște OOH-uri frumoase (btw, de data asta reale) care să-l atace pe Elon Musk via compania sa, Tesla.
Dincolo de faptul că sunt oameni care-și anulau comenzi la Tesla încă din fucking 2022 pentru că erau sătui de caracterul infect al domnului despre care discutăm, trendul ăsta a continuat și s-a accentuat în prezent.
Dar e frumos, nu-i așa? Mă refer la libertatea de expresie, cu care Musk nu-i de acord, pentru că altfel n-ar recurge la rahaturi de genul ăsta, nu?
Un post foarte bun
⚙️ UTILE & RECENTE
👉 FACEBOOK, INSTAGRAM & THREADS:
Mosseri anunță că se testează un dislike button pe comentarii despre care am vorbit și într-o ediție paid de #peinterneti;
Avem noutăți de la Instagram și pe partea de DM-uri, unde avem:
posibilitatea de a traduce mesajele în 99 de limbi;
poți programa mesajele să plece când vrei tu;
QR codes prin care poți invita alți oameni la chat;
music stickers de băgat în DM;
Ad format nou pe Instagram, testimoniale;
Dacă vrei să fii “fact checker” pe rit nou conform Meta, se acceptă înscrieri pentru Community Notes;
👉 YOUTUBE
Se testează posibilitatea ca în răspunsuri la comentarii, creatorii să o poate face cu vocea, like a voice message;
Se adaugă buton de Promote la Shorts pentru creatori, ca să le facă boost dacă doresc;
Guide despre cum să faci live events pe LinkedIn;
Statisticile despre newsletterele pe LinkedIn au primit un upgrade;
👉 TIKTOK
Platforma extinde live shopping broadcasts și în Brazilia sau Japonia, dar rămâne să ne întrebăm când va lovi România ce se va întâmpla;
Pare-se că ne pregătim să vedem concedieri pentru echipa de trust and safety team la nivel global;
👉 ALTELE
Neapărat de citit acest articol de la Misreport despre cum facem față unui război informațional și cu ce se mănâncă;
CEO-ul Reddit a confirmat pentru Mashable că va adăuga paywall pe platformă pentru content premium cândva anul acesta;
Gen Z preferă textul fără capital letters, se pare;
Un research făcut de Pew ne arată că în cazul creatorilor super populari pe TikTok, conținutul este mai des, cu o recurență bine stabilită și vorbesc, de regulă, mai mult în clipurile lor;
Thanks a lot for reading și te aștept next week la palavre.
Ți s-a părut util? Bagă un share: